Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Johanna Gustafsson - 20 februari 2011 20:39

Kände för att skriva om utbildning, kom ju in en del på det i förra ämnet. Eller det var väl iofs mest jobb men min utbilning har ju gjort att jag fått jobb. Jag gick omvårdnadsprogrammet på Platengymnasiet i Motala. Treårig gymnasieutbildning som varade mellan 2005-2008. När jag gick i högstadiet så hade jag inte en aning om vad jag ville bli när jag blir stor. Men någon gång kom vi in på Omvårdnadsprogrammet och då bara bestämde jag mig för att välja det och det gjorde jag helt rätt i. Går i min mammas spår och min bror går i vår pappas spår, knäppt. Det som är så bra med denna utbildningen är ju såklart att man blir något när man är färdig, man blir undersköterska och kan söka jobb som det. Man har en titel liksom! Och såklart vill man läsa vidare så har man ju massor att välja på, uska är ju en jättebra början eller grund. De som går natur, samhäll osv bara måste ju plugga vidare direkt efter gymnasiet om de inte vill jobba på Mcdonlads haha. Nä men det är ju många som hamnar där. Men jag menar är man inte sugen på att plugga efter gymnasiet så är det ju perfekt att välja omvårdnadsprogrammet. Men man måste ju välja det man trivs med. Som jag hade aldrig trivts med att välja Natur, det är inte alls min grejj men det är ju tur att vi alla är olika.


Jag gick inriktning Blåljus. Jag var ju mycket intresserad av att bli ambulanssjuksköterska därför valde jag blåljus. Speciell men rolig kurs. Som sagt man ska ju välja sånt som intresserar än själv. Jag hade min praktik på räddningstjänsten och ambulansen och det var den absolut bästa praktiken jag haft. Men det var också då jag insåg att jag inte kommer kunna bli ambulanssjuksköterska. Jag skulle aldrig klara alla dessa tunga lyft med min skadade arm, till slut insåg jag det. Insåg kanske inte det just när jag hade praktik för då såg jag bara att jag absolut skulle bli ambulanssjuksköterska men efter att funderat lite så har jag kommit fram till att det fungerar inte. Men jag ångrar aldrig den praktiken, det kommer jag alltid bära med mig.


När jag började gymnasiet så började mitt nya liv. Nya vänner, nya intressen, nya värderingar, nya tag, nya framtidsplaner. Det var nu jag började leva och träffade personer som jag kunde lita på och som fanns där för mig och som jag hade roligt med! Det var även under denna tid som jag träffade min stora kärlek (vilket jag berättar om i nästa ämne).


Så jag är helnöjd med min utbilning och känner absolut inte att jag valt fel. Och nu har jag även fast jobb, det hade jag inte haft om jag inte valt denna linje.

Av Johanna Gustafsson - 20 februari 2011 20:35

Funderar starkt på att krypa ner i sängen och kolla lite på andra avenyn och sen sova. Upp skapligt imorgon ju för att dra iväg på Kick off. Kommer bli spännande, har inte en aning om vad man gör på en Kick off? Men det blir nog bra! Eftermiddagen gick så fort, fick inte alls så mycket gjort som jag tänkt mig.


Blir att jobba kväll sen på tisdag och onsdag, sen är jag ledig till lunch på måndag:) Härligt som fan! Skönt att börja med mjukstart.


Nä sängen var det. Men funderar på att ta ett ämne till och skriva om. En del gör kanske så att de tar ett ämne i taget men för mig spelar det ingen roll, om jag så vill göra 10 st om dagen eller 0 st, shit the same. Funderar bara på vilket ämne jag ska ta hm.

Av Johanna Gustafsson - 20 februari 2011 15:57

Bilden var det jag. Ändå så trycker jag på lägg in inlägget och missade att lägga upp en bild, typiskt mig. Här kommer den iaf.


  

Av Johanna Gustafsson - 20 februari 2011 15:46

Nu tänkte jag ta och berätta lite kortfattat om mig.


Ja som de flesta vet så heter jag Johanna. Kommer ursprungligen från Östergötland, där jag bott fram till jag var 19 år. Då började mitt vuxenliv kan man säga. Flyttade då ihop med min nuvarande sambo Fredrik. Tog ett stort kliv kan man säga och flyttade enda bort till Ljungby, en helt "främmande" stad men jag var inte rädd för det, tvärtom. Såg det som en utmaning eller just då tänkte jag väl inte direkt, var bara så glad att äntligen få slippa pendla till min älskling. Trivdes väl sådär i Ljungby, kom på att det kanske inte var som "hemma". Men jag kämpade på och bodde ändå där i 9 månader. Måste säga att jag ändå fått mycket erfarenhet därifrån, arbetslivserfarenhet. För 16 månader sedan så flyttade vi till Jönköping och här trivs vi jättebra. Tänk att tiden går så himla fort. Jag är ju utbildad undersköterska och har jobbat på lite olika ställen men nu har jag äntligen fått en tillsvidareanställning och jag är så himla lycklig! Ja vad ska man säga mer. Känns som jag tappade tråden lite. Men jag är iaf en omtänksam person som bryr mig om min omgivning och vill inte att någon ska må dåligt. Tycker om när det händer saker, vill helst att det ska hända någonting hela tiden annars blir jag lätt uttråkad. Tänker mycket på hur framtiden kommer se ut och det känns så underbart, jag har verkligen en framtid. Mer om det kommer i framtidsplaner. Jag tycker om att komma hemifrån och se andra miljöer, är inte rädd för nya utmaningar. Är som person väldigt blyg men när jag träffar folk som jag kan lita på så öppnar jag upp mig och uppfattas inte alls som blyg och det är väldigt skönt. Men som i grupp är jag den person som inte säger så mycket, vilket jag försöker jobba på. Att prata inför grupp har alltid varit det värsta jag vet.


Ja detta får räcka så länge. Kommer säkert komma in på presentation när jag skriver om de andra rubrikerna eller ämnena.


Med tanke på att det är en presentation om MIG, så passar det ju bra med en ego-bild:)



Av Johanna Gustafsson - 20 februari 2011 15:44

Har nu i brisst på annat suttit och gjort en lista på förslag på saker som jag kan skriva om här i bloggen.


Tex:


  • Resa

  • Min familj

  • Min största kärlek

  • Min första kärlek

  • Min barndomsvän

  • Min bästa vän

  • Ett minne jag aldrig glömmer

  • Ett minne jag helst vill glömma

  • Barndomsminne

  • Utbildning

  • Fritidsintresse

  • Första lägenheten

  • Bästa film

  • Bästa låt

  • Mitt hockeylag

  • Mitt arbete

  • Syskon

  • Om mig

  • Favoritplats

  • Här har jag bott

  • Här vill jag bo

  • Favoritpryl

  • Framtiddrömmar/planer

Ja, kanske inte så jättepåhittigt. Men det är ju såna här punkter som livet handlar om och som är intressant att veta.


Tar nog och börjar redan idag, har så grymt tråkigt.


Av Johanna Gustafsson - 20 februari 2011 14:17

Ja då var helgen snart slut och jag känner mig någorlunda frisk, inbillar mig iaf det. Nevars men är nog så gott som frisk, tar la ett tag innan man känner sig helt okej. Men imorgon blir det iaf kick off, ska bli spännande och se vad det innebär, aldrig varit på det innan. Kommer ju även en hemlig gäst höhö, undra vem det kan vara...


Sitter här i soffan och kollar på filmen "Puss". Inte världens bästa film men funkar att slökolla på hehe. Alexander Skarsgård är ju med så finns ju iaf något fint att kolla på;) Har även fått i mig lite middag fastän jag inte var hungrig. Även städat av lite också, det var verkligen behövligt och lite roligare att komma igång med något annat än att bara vila hela tiden. Har även satt igång en maskin med tvätt, söndagsgöra. Funderar även på att städa av toan lite, skulle också behövas. Sen finns det säkert massa annat att göra, men tänker bara göra det jag känner att jag vill göra eller har lust med. Är ju en härlig känsla när man fått lite städat. Ska nog även hålla på med lite scrapbooking också.


Somnade väldigt sent inatt, typ vid 3 eller nått. Värdelöst när man inte kan sova. Låg och lyssnade lite på min iPod och till slut somnade jag. Har hittat en jättebra låt som jag bara älskar -Ten miles med Infernal, helt sjukt bra! Har fått in lite låtar i min iPod också, runt 1300 låtar så det lär ju räcka till resan.


Nä ska se klart på filmen nu och fundera lite över vad jag ska ha för rubriker och skriva om. Hm. Skriver nog lite senare och då har jag nog bestämt lite rubriker som jag kommer avslöjja.

Ovido - Quiz & Flashcards