Alla inlägg den 14 maj 2011

Av Johanna Gustafsson - 14 maj 2011 17:36

Nu börjar "berättelsen" om vår resa. Den 30 mars börjar vår resa. Mycket förväntningar och mycker nervositet och mycket mycket glädje. Vi startar med att åka stadsbuss in till stan vid halv 6-tiden för nästa buss går 7.35 mot Göteborg. Vilken lycka att stå där och vänta på bussen och ha sina resväskor och det duggregnar lite ute och man ser alla som är påväg till jobbet och vi är påväg till FLORIDA! Vilken himla underbar känsla. Väl framme på Landvetter möter vi upp Fidde och Håkan och checkar in vårt bagage. Får vänta några timmar innan planet går men tiden gick faktiskt ganska fort. När vi äntligen sätter oss på planet får man äntligen den härliga känslan att nu är vi verkligen påväg, det blir verkligen av. Flyger en mindre plan först till Amsterdam och sen byter till det betydligt större planet som tar oss enda fram till Miami. Var ett fint plan men skrämar inbyggda i sättet mm. Jag har ju aldrig flygit något så stort plan så jag tyckte det var riktigt häftigt. Maten var helt okej, god faktiskt. Så roligt med de där små lådorna med massa olika saker i. Flygtiden tog nog sammanlagt ca 11-12 h skulle jag tro och det kändes riktigt långt. Värst var det att flyga det andra planet som tog ca 10 h, jobbigt att sitta still så länge men det gick. När vi äntligen var framme i Miami svensk tid vid 02-tiden på natten så var man skapligt trött men väldigt lycklig. Tiden där var runt 20. Solen hade börjat gå ner redan då men det var jäkligt varmt. Jag blev lite chockad när man kom dit och det nästan var mörkt men jag fick för mig att det var för att det skulle bli regn och oväder men varje kväll gick solen ner vid den tiden. Men det var ju ändå jättevarmt på kvällen och det är ju ändå bara mars.


Vi fick ta en buss från flygplatsen och så vidare till ett biluthyrningsställe där vi skulle hämta ut vår fina pärla. Vi hade verkligen inte förväntat oss en sån fin bil, men denna var verkligen över all förväntan. Här i Sverige kostar den väl 500 000 kr höhö. En Ford Explorer tror jag den heter. Ashäftigt. Och ännu häftigare var det när vi kom ut i trafiken och fick se oss omkring i Florida, fyfan vad häftigt säger jag bara. Känns som man levde i en dröm. Gick faktiskt ganska så bra att hitta till hotellet, som tur var. Vi var nog inte framme förens vid 22-tiden (amerikanskt tid) men det tog ju ett tag att hämta hyrbilen osv. Hotellet såg väldigt fint ut på utsidan och låg helt underbart men själva rummen var väl inte jättefina men de dög gott och väl. Jag menar det är ju inte på hotellrummet man ska vara, bara vara där och sova och sängarna var helt okej. Efter att checkat in och lite så så gick vi runt lite kring hotellet och kollade lite och käkade lite på Mcdonalds, betydligt billigare än Sverige. Började bli väldigt trött efter maten och den långa resan så vi gick tillbaka till hotellet och testade internet och klockan hann bli så mycket att den var runt 6 hemma i Sverige så jag testade att ringa hem till mamma via Skype och det fungerade! Var nog skönt för henne att höra att vi kommit fram bra och så. Sen var det jäkligt skönt att gå och lägga sig och ladda upp för en ny dag med mycket nya intryck och roliga saker.


Fortsättning följer... 

Av Johanna Gustafsson - 14 maj 2011 12:31

Lediga helger ska man verkligen ta till vara på, iaf nu när man har fast jobb. Njuter verkligen när jag är ledig för jag vet ju att jag har något att komma tillbaka till:) Har så mycket jag vill göra, tex göra om en massa i lägenheten men känns så onödigt när tapeterna är så gräsligt fula och sen försöker vi ju hitta en annan lägenhet. Så jag hoppas verkligen att nästa lägenhet är lite modernare med fina tapeter och så så jag verkligen kan få göra fint. Nu låter jag det vara som det är, kanske kan småfixa lite och ändra om bara för att jag tycker det är så roligt. Kanske rensa lite och slänge, det är också roligt. Annars vet jag inte riktigt vad som händer idag. Ska snart äta ugnspannkaka som står i ugnen, mums. Till fikat blir det rabarberpaj av rabarber som jag fått av en på jobbet, så himla snällt. Varit sugen så länge på rabarber.


Igår kväll gick jag och la mig jättetidigt, redan innan kl 22 men jag var så himla trött. Det bästa med att lägga sig tidigare är ju att man är piggare på morgonen och kan gå upp skapligt, var iaf uppe innan kl 10 idag. Har sovit så himla skönt och många timmar blev det men det behövdes. Läste lite i min bok innan jag somnade -Fången i hundpalatset med Martina Haag. Hon är så himla bra! Har bestämt mig för att börja läsa lite mer nu när jag har så himla mycket bra böcket. Riktigt roligt att läsa.


Var sugen på att blogga lite idag, så vi får väl se om det blir lite mer inlägg sen. MÅSTE ju ta och berätta om vår resa! Vem vet vad som händer sen, vi kanske hittar på något kul, vi får se.


Ha en skön lördag allesammans för det ska jag ha!


Just det höll ju nästan på att glömma. Igår efter jobbet var jag på banken och fick lite viktiga saker gjorda; betalt tillbaka ett lån, börjat pensionsspara (vuxenpoäng till mig tack!) och även börja spara rent allmänt till framtiden vilket jag tycker var väldigt bra gjort. Blir ju bara några hundralappar i månanden som inte märks men om några år har ju det blivit till tusenlappar som verkligen kommer märkas. Ville bara berätta det, kändes så skönt att äntligen få det gjort!

Ovido - Quiz & Flashcards