Direktlänk till inlägg 7 september 2010

Bröllopet då!

Av Johanna Gustafsson - 7 september 2010 23:14

I lördags kl 15.30 gifte sig ju Fredriks äldsta syster. Själva vigseln var jättefin och vädret var perfekt hela dagen. De gifte sig på ett ställe som heter Boklunden och ligger neråt Lund. De gifte sig utomhus så det var ju bra att vädret var så bra. De var sååå fina! Efter att de sagt ja till varandra så blev det fest med bordsplacering och jättefin dukning och så. Detta var ett mycket fint bröllop som säkert har kostat väldigt mycket. Det var väl runt ca 70 pers, vänner, släkt, familj, grannar osv.


Maten var suveränt god. Till förätt fick vi något slags tunnbrödsknyte med någon slags räkröra i med sallad till. Till huvudrätt fick vi fransk potatisgratäng (jättegod!), ryggbiff, jättegoda rostade grönsaker och till det en god rosémarinsås. Till efterrätt blev det glassbomd med havreflan/rån samt god exotisk frukt. Och inte nog med det så blev det sent bröllopstårta och det var verkligen den godaste tårtan jag någonsin ätit och inte tala om hur fin den var, roooosa! Efter det blev det "gottebord" samt massa dryck. Och till sist blev det nattamat: "Lunnaknacke", en korv som de äter i Skåne. Så man var ju inte direkt hungrig när man åkte därifrån. Om man jämför med den mat som jag tidigare fått på bröllop så var denna mat betydligt godare och finare. De var verkligen lyx! De hade hyrt in en kock som lagade maten på stället.


Kvällen/natten gick väldigt fort. Vi var där ungefär vid 15-tiden och kom hem vid 03-tiden på natten. Så blev många timmar. Bröllopsvalsen var jättefin! Fredrik var även uppe och dansade lite, jag stod över eller tog väl några danssteg. Det där med dans kan jag inte, men man kan ju såklart lära sig. Får ju lära sig tills man själv ska gifta sig.


Bordplaceringen var väldigt bra, jag var så rädd att jag skulle få sitta vid någon helt okänd person men så blev det inte. På min vänstra sida satt Fredrik, på min högra sida satt hans kusin A, mittemot satt Fredriks morbrors fru och bredvid henne satt Fredriks morbror samt Fredriks yngsta systers barn. Det kändes väldigt bra. Annars hade nog kvällen kännts väldigt lång om man hade fått sitta vid folk man inte känner överhuvudtaget och jag som är så blyg. Vi satt ganska så nära brudparet kan man säga. Men det brukar väl vara så att den närmaste släkten eller familjen sitter nära brudparet. Blev några lekar. Den ena leken var att man skulle skicka runt ett paket och i det paketet låg det massa kuvert i. Man skulle asså skicka runt det där paket bland gästerna och när sången slutade skulle den som hade paketet öppna det och ta ett kuvert och i det stod det en sak som man skulle göra med brudparet, tex att i oktober ska du ta med brudparet på ett biobesök osv. Rolig grejj hehe. Men paketet stannade varken hos mig eller hos Fredrik, men hos hans morbror och ena kusin.


En annan rolig grejj var att när brudgummen försvann så sprang alla killar fort fram och pussade bruden på kinden, men när brudgummen kom tillbaka så får man låtsas som ingenting hehe, då var det slut på pussandet. Men sen när bruden gick iväg så blev det våren tur att pussa brudgummen på kinden hehe. Ojoj, det blev mycket pussar denna kväll för bruden och brudgummen. Paret har ju en byggfirma ihop så vid allas stolar låg det en tumstock på stolen och den skulle man ha och slå i när man ville att brudparet skulle pussa varandra. Haha! Antar att det var grabbarna på deras firma som kom på detta.   Svärmor höll även ett fint tal. Starkt gjort av henne. Jag skulle då aldrig klara av att hålla ett tal, men när det är sin egna dotter eller son tänker man kanske inte så, man gör det liksom ändå. Många andra höll också tal, bland annat brudummen höll ett mycket fint tal samt hans pappa och brudens vännina. Man får tårar i ögonen, så fint som bröllopet var.


Vid kl 01-tiden kom en limusine och körde dem till hotellet där de skulle tillbringa sin romantiska bröllopsnatt. Shit vilken bil asså, ashäftig! 


Mycket presenter blev det också såklart. De hade önskat sig presentkort på fritidsresor av alla. Vasar, skålar och sånt ville dem inte ha. Av oss fick de 750kr, Fredriks syster var också med på det. Har kommit på en bra sak att ge dem i julklapp i alla fall: ett fotoalbum som jag själv ska göra. Det är nog uppskattat. Blir ju såklart bilder från bröllopet och sen lite andra bilder som jag tagit på bland annat deras son. Foton är alltid uppskattat.


Ännu ett stort grattis till brudparet! Ni var så fina. Önskar er lycka till i framtiden som herr & fru.     


Lite bilder från kvällen:


        


  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Gustafsson - 15 augusti 2013 00:06

Idag har jag verkligen inte gjort någonting. Typ bara lagat mat, ätit, sovit, surfat och sett film. Borde vara glad över att jag kunnat koppla av och inte göra en massa hela tiden men jag har istället dåligt samvete för att jag varit så lat och inte ...

Av Johanna Gustafsson - 14 augusti 2013 01:29

Har nu varit hemma i typ en vecka, så skönt att vara hemma igen efter allt farande. Bara njöt av att komma hem och få sova i min säng. Direkt när vi kommit hem åkte jag och badade tillsammans med B och åt kvällsmat i det gröna, vi har så trevligt iho...

Av Johanna Gustafsson - 3 augusti 2013 23:16

Nu kommer bilderna från bland annat Helsingborg och Halmstad! Take care:) ...

Av Johanna Gustafsson - 3 augusti 2013 15:59

Idag är det så jäkla varmt ute, typ 28 grader i skuggan och 35 i solen. Ska inte klaga på vädret men detta är lite väl varmt. Man orkar ju inte göra något. Sitter nu nere i källaren och pluggar, surfar och ser på tvn. Så skönt med en kall källare. Br...

Av Johanna Gustafsson - 3 augusti 2013 15:53

I förrgår åkte vi till H i Halmstad och stannade över natten. På dagen badade vi vid Östra Stranden, så härligt att bada i havet. Hade även med oss god fika från Östras bageri. Efter detta åkte vi till Maxi för att handla till vår grillkväll. Vi tänk...

Ovido - Quiz & Flashcards